Thursday, March 30, 2006

Släppa kontrollen?

Jag är en kritisk människa. Inte så att jag dömer ut allt med en gång, men jag ser på det mesta med kritiska ögon. Det vore tråkigt att göra en miss som hade kunnat undvikas. Jag kanske är en kontrollmänniska eller en perfektionist. Vad vet jag om hur andra ser mig? Tänker rätt mycket på det. På saker som folk kan tycka om mig. Inte om hur jag ser ut eller ifall jag är trevlig att umgås med eller så, utan mer min kompetens inom olika områden och min natur. Jag vill inte bli uppfattad som en kritisk perfektionist. Visst har du nåt liknande som du funderar över?
Att redan från början känna att någonting kommer gå åt helvete kan inte vara bra. Det kan bara inte det. Det känns som att jag har (aningens) för svårt att säga ja, och alla andra har (alldeles) för svårt att säga njaaae. Det skrämmer mig. När saker och ting blir godkända för snabbt och man sen märker att det blev lite förhastat... vad gör man då? När man märker att beslut har fattats som inte någon kan förklara vad det innebär. Vad gör man då? När alla tänker olika, vad gör man? Det skrämmer mig och stressar mig och det kan inte vara bra. Men jag kan inte göra nåt åt det. Hur släpper du kontrollen?

No comments: